Fallgroparna i en telefonintervju

När du har skickat in en ansökan måste du vara förberedd på ett samtal från arbetsgivaren. Tidigare var det så att företagen brukade ringa för att bestämma tid för en intervju, men idag blir en komplett telefonintervju allt vanligare.

För vissa sökande kan en oanmäld telefonintervju vara en mardröm. CVmagasinet förklarar hur du förbereder dig för en telefonintervju på bästa sätt och varför ett samtal från en eventuellt framtida arbetsgivare är ett gott tecken.

Varför en telefonintervju?

Telefonintervjun är en miniintervju. Fler och fler företag ser det som en viktig del av ansökningsprocessen. Fördelarna med telefonintervjuer är uppenbara: det sparar tid, pengar och möda för både dig och arbetsgivaren. För arbetsgivare är den inledande telefonintervjun en enkel lösning för att få snabba svar på viktiga frågor. Oavsett om det är en lucka i CV:t eller lönekrav: ett samtal är inte lika betungande som en personlig intervju och vissa utgallringskriterier upptäcks omedelbart.

 

Hur förbereder jag mig?

För det första ska du tänka på att en telefonintervju är ett gott tecken - din ansökan har tagits emot och arbetsgivaren är intresserad. En telefonintervju kan ske när som helst. Se till att du har koll på den grundläggande informationen om företaget och den viktigaste informationen om jobbeskrivningen för var och en av de ansökningar du har ute just nu.
Se alltid en telefonintervju som en liten jobbintervju. Förbered dig noggrant! Om du har förberett dig med två eller tre meningsfulla frågor ger du ett motiverat och intresserat intryck redan innan det första mötet. Om jobbet dessutom kräver goda kunskaper i engelska kan du räkna med att en del av samtalet kommer att ske på engelska. Vi rekommenderar att du även har funderat kring frågor som löneanspråk och när du har möjlighet att börja din anställning.

 

Att se upp för

Tänk på att du riskerar att ge ett dåligt första intryck om du är svår att nå eller om du har ett ovanligt röstmeddelande. Det som dock är viktigast att se upp med är att vara oartig, avfärdande eller att avbryta den som ringer. Det är också viktigt att du vet vem som ringer, så att du har koll på vilken ansökan det gäller.

 

Vad gör jag om arbetsgivaren ringer vid fel tillfälle?

Om arbetsgivaren ringer när du står i kassan i mataffären kan det vara svårt att ha ett långt samtal. Arbetsgivaren förstår om du då vill föreslå ett annat tillfälle för intervjun och ger ett professionellt och säkert intryck. Se till att planera in och föreslå ett nytt intervjutillfälle så snart som möjligt, gärna samma dag.

Extratips: Om du vill undvika otrevliga situationer på din nuvarande arbetsplats, kan du be om hänsyn under ansökningsprocessen och tala om vilka tider du är nåbar i din ansökan.
Förbereder du dig för telefonintervjun lika noggrant som inför en "riktig" jobbintervju - är din framgång säkrad.