Att tyda platsannonser


Det kan vara svårt att välja platsannonser som matchar just din profil, särskilt när det finns många intressanta jobb. Öva upp dig att snabbt tyda platsannonser så att du vet om du är en bra kandidat för jobbet eller inte. Här är några förslag på hur du gör det:

Steg 1 - Gör en snabb genomläsning för att sålla bort platsannonser som inte passar dig

Läs snabbt igenom annonsen och bekräfta om tjänsten uppfyller dina grundläggande krav:
  • jobbtitel
  • företagets geografiska placering
  • företagets namn
  • avtalstyp eller tidslängd
  • föreslagen lön
Råd: Lägg märke till presentationen. Annonsens layout, ev. logotyp eller bilder, textbehandling och ton ger dig ett första intryck av företaget: strikt, dynamiskt, innovativt osv.

 

Steg 2 - När du har gjort ett första urval ska du se till att du passar in i den allmänna profil som företaget söker. 

Företag kontaktar dig om din profil matchar deras kriterier:
  • Utbildning (grundskola, yrkesexamen, kandidatexamen m.m.): utbildningsnivå är ofta ett viktig kriterium, förutom när det gäller kända kandidater som redan har visat vad de kan. Men företag kan vara öppna för kandidater som gått en annan väg än den som efterfrågas, beroende på vad det gäller för tjänst.
  • Erfarenhet: oftast ett av de viktigaste urvalskriterierna.
  • Språkkunskaper: ta reda på om en angiven språkkunskap "önskas" eller "krävs" och om "vissa kunskaper" kanske räcker. Ljug inte om dina språkkunskaper, särskilt om det krävs en mycket hög nivå, eftersom det kan ge dig stora problem om det upptäcks under intervjun. Fundera på att gå en intensivkurs för att komma upp i önskad nivå och berätta för rekryteraren vad du har för planer.
  • Andra kriterier: körkort, datakunskaper, specialkunskaper … De här förväntningarna är ofta önskvärda, men inte alltid nödvändiga och kan kompenseras med andra personliga förmågor.
Råd: Gå igenom de här punkterna varje gång du hittar en intressant platsannons. Sedan kan du spara dem. Då kan du snabbt gå vidare till nästa steg.

 

Steg 3 - Ta dig tid att noggrant läsa igenom varje platsannons

Dela upp annonsen:
  • Det rekryterande företaget: lär känna företaget. Ta reda på vilka värderingar de har, vilken bransch de verkar inom ... Är det ett stort eller litet företag? Vad har de för verksamhet?
  • Tjänsten: gå noggrant igenom jobbeskrivningen, hierarkinivån, föreslagna mål, ansvarsområden …
  • Önskad profil: utbildning, kunskaper, erfarenhet, kvalifikationer …
    Andra krav som är mer subjektiva och som kan tas upp under intervjun: kommunikationsförmåga, grupparbete, entusiasm osv.
Råd: Gör ett diagram och jämför kraven från det rekryterande företaget med dina personliga kunskaper. Diagrammet visar var dina styrkor respektive svagheter finns. Du kan göra en bedömning av hur långt ifrån du är från den idealiska profil som företaget söker. Nu är det upp till dig att ta reda på hur du kan kompensera för dina svagheter och lyfta fram dina styrkor för att intressera rekryteraren.

 

Steg 4 - Skicka in en ansökan och håll koll på platsannonsen och analysen du precis gjorde

Många kandidater kommer inte ihåg vare sig platsannonser eller företag som de skickat in ansökningar till när de kontaktas av rekryterare. Det kan få rekryteraren att känna sig obekväm och du kan ge intryck av att sakna motivation.
Råd: Undvik den här fallgropen och ha en uppdaterad lista över alla dina ansökningar tillgänglig.