Personligt brev: Tre tips som hjälper dig synas i mängden

Skriv en personlig inledning

En trevlig inledning lockar rekryteraren att läsa vidare. Det är därför personligt brev med en personlig inledning fungerar bättre. Ett exempel: "Jag har fortfarande kvar den första kretsen jag byggde på fysiklektionerna, eftersom elektronik aldrig har slutat att fascinera mig." Med en sådant här stycke skiljer du dig från alla med standardformuleringar och ökar intresset för dig som kandidat hos den som fattar beslut om personalen.

Gå igenom jobbprofilen punkt för punkt

Gå igenom de olika kraven i platsannonsen, punkt för punkt, och visa att du uppfyller dem. Illustrera med exempel från din arbetslivserfarenhet.
Exempel: I jobbprofilen står det att jobbet kräver kunskaper i andra språk. De flesta kandidaterna anger att de uppfyller det här kravet, men ger inte några specifika exempel. Här kan du skriva att du har bott utomlands, har frekvent kontakt med kollegor utomlands eller att din utbildning var tvåspråkig.
Du skulle kunna formulera dig så här: "Eftersom jag är infödd spanjor talar jag flytande spanska och är väl införstådd med de kulturkrockar ert företag kan råka ut för i södra Europa." Eller: "Min första erfarenhet av den anglosaxiska världen var en sex månader långt praktik i London efter min examen. Sedan dess talar jag flytande engelska."

Skapa en relation till företaget

Rekryteraren kommer att vilja veta varför du söker jobb på just det företaget. Här kan du vara kreativ. Att skriva något som bara innehåller fakta om företaget räcker inte alltid. Några exempel:

"Jag söker jobb hos er eftersom jag är intresserad av en karriär inom försäkringsbranschen och ni för närvarande är den största leverantören av företagsförsäkring i Sverige."
"Jag uppskattar ert företags internationella image."
Oinspirerade standardfraser gör mer skada än nytta. Skriv något tydligare om dig och din relation till företaget:
"Jobbet är intressant för mig eftersom ni håller på att expandera på en marknad jag har varit intresserad sedan studietiden, dvs. södra Europa."